kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۵۰۳۷
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۱
حاشیه‌سازی مدعیان اصلاحات

طرح ادعاهای غلط برای پوشاندن غافلگیری در مدیریت توزیع بنزین 

 
 
 
حاشیه‌سازی‌های همه روزه مدعیان اصلاح‌طلبی برای دولت چهاردهم، این بار به بنزین رسید و بهانه‌تراشی‌های جدیدی هم مطرح شد.
به گزارش کیهان، حاشیه سازی‌های مدعیان اصلاح‌طلبی برای دولت چهاردهم پایان ندارد و آنها از سر سهم‌خواهی، پوشاندن غافلگیری، ناکارآمدی و... هر روز حاشیه جدیدی ایجاد می‌کنند. در روزهای اخیر با افزایش کم نظیر سفرهای تابستانی از اقصی نقاط کشور به سه استان شمالی و با افزایش مصرف بنزین و ایجاد صف‌های طولانی خودروها در گیلان و غرب مازندران؛ مجددا سناریوی تکراری بهانه‌تراشی‌ها آغاز شده است.
برخی طرفداران دولت چهاردهم مطرح کرده‌اند که «تقصیر دولت قبل است چون مخازن بنزین را خالی کرده»؛ ادعائی که درباره مخازن سوخت نیروگاه‌ها هم مطرح شد و غلط از آب درآمد. این ادعای تکراری درحالی است که وزارت نفت با ۱۲۰ میلیون لیتر ذخایر بنزین بیشتر نسبت به سال گذشته به تیم جدید تحویل داده شد و مشکل صف‌های بنزین شمال، نه در کمبود سوخت بلکه در مدیریت توزیع است؛ دلیلی که شرکت ملی پخش نیز بر آن صحه گذاشت.
یک دلیل می‌تواند این باشد که تیم جدید نتوانسته افزایش تقاضای بنزین در مناطق مختلف را به درستی برآورد کرده و امکان وقوع مشکلات در شمال را پیش‌بینی کند و سپس توزیع بنزین را بموقع انجام دهد آن هم در شرایطی که بنزین کافی موجود بود. دلیل دیگر اینکه پیش‌بینی این حجم سفر وجود نداشته است. 
از 15 تیر تا 15 مرداد هر سال، اوج گرمای تابستان است و امسال، گرمای بی‌نظیری وجود داشت و بهتر بود تعطیلی چند روزه و تشویق مردم برای سفر به مناطق خنک صورت می‌گرفت تا ضمن کاهش مصرف برق، از متراکم شدن تقاضای سفر جلوگیری شود اما تعطیلی یک روزه‌ای هم که انجام شد از سوی برخی رسانه‌های مدعی اصلاح‌طلبی مورد انتقاد قرار گرفت! حال آنکه تعطیلی در گرما و سرمای سخت، در کشورهای پیشرفته هم امری مرسوم است. 
در واقع به دلیل تعطیل نشدن چند روز در تیر و مرداد و متراکم شدن تقاضای سفر، شاهد انفجار سفرهای تابستانی هستیم. در واقع مقدمات سفرهای اربعین به خوبی و در دو ماه، توزیع شد اما سفرهای تابستانی که می‌تواند در سه ماه توزیع شود به دلیل انتقاد و فشار بی‌منطق برخی اصلاح‌طلبان، توزیع بهینه نشد. 
افزایش چشمگیر مصرف بنزین در شمال
کرامت ویس‌کرمی؛ مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، اظهار داشت: مسئله‌ای که درخصوص توزیع بنزین در شمال کشور پیش آمد ازدحام بسیار زیاد و ترافیک فوق سنگینی بود که در پی تعطیلی 
چند روزه این هفته رخ داد. ترافیک فوق سنگین را به‌میزان پنج روز در مبادی ورودی شهرهای شمالی و جاده‌های بین‌شهری داشتیم که این میزان ترافیک به‌ویژه در استان گیلان در چندسال اخیر بی‌سابقه بوده است.
او خاطرنشان کرد: از نظر تأمین بنزین هیچ مشکلی نداریم، انبار رشت به‌صورت 24 ساعته بنزین را از خط دریافت می‌کند، اما مصرف بنزین در استان‌های شمالی به‌شدت افزایش یافته به طوری که روز گذشته فقط در استان گیلان هفت میلیون و 500 هزار لیتر بنزین توزیع شده که سه میلیون لیتر بیشتر از روزهای عادی بوده است.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ادامه داد: مشکلی که وجود داشته این بوده که ناوگان نفتکش‌هایی که بنزین بار می‌زنند و به‌جایگاه‌ها ارسال می‌کنند، شش یا هفت برابر حالت عادی در ترافیک می‌مانند؛ یک نفتکش یک مسیر یک و نیم ساعته را حدود 9 ساعت در راه است و ناوگان حمل‌جاده‌ای بنزین در ترافیک قفل شده و با تأخیر به جایگاه‌های عرضه بنزین رسیده است.
ویس‌کرمی با بیان اینکه روز پنجشنبه مصرف بنزین در کشور به 136 میلیون لیتر رسید، افزود: همکاران ما در سراسر کشور به‌ویژه در استان‌های شمالی به صورت 24‌ساعته در حالت بازرسی و مدیریت امور توزیع بنزین بودند و هستند و مشکل یا نگرانی در زمینه تأمین بنزین نداریم.
گفتنی است، برخی مصرف 142 میلیون لیتر بنزین در روز را دلیل مشکل توزیع این سوخت در شمال اعلام کردند اما در اسفندماه 1402 با مصرف روزانه 152 میلیون لیتر هم صف‌های فعلی و مشکل توزیع بنزین به وجود نیامده بود.